onsdag 20 november 2013

Ny variant av mortel.....mm

Var i city och gick en sväng i Saluhallen. Där har konditori Brogyllen, LÄNK HÄR öppnat en ny butik som bla har en juicebar. Idag bjöds man på nypressad juice och klart jag tackade ja till det. Supergott!

Det gick ju inte att undvika att bli sugen på deras "gobitar"....och plötsligt såg jag den gulligast rulltårta jag någonsin sett





15 kr kostade läckerheten och den kom med hem till Lyan.....

Jättegott

Bra om man inte vill ha så stor bit
Jag har i flera dagar nu haft lust att göra GLÖGGEN jag skrev om tidigare, LÄNK TILL KERSTINS GLÖGG

I närheten av Saluhallen ligger ett Systembolag så påpassligt. Jag köpte starkvarorna där och såg fram emot att komma hem och sätta igång........1 rågad tesked krossade kardemumma kärnor ........

Det är då jag återigen blir påmind om att jag inte har allt i Lyan som jag tidigare tagit för självklart!

Ingen mortel alltså.......men nöden har ingen lag och jag VILLE börja med glöggen nu......så nu ser ni hur man kan fixa en provisorisk mortel


Rätt nöjd om jag får säga det själv! Nu ska kryddblandningen stå över natten och imorgon kommer avsnitt 2......


För rätt stämning spelade jag en av mina julskivor......och där tycker jag mitt tankekort nedan passar bra.



3 kommentarer:

  1. Jaa, du lilla Maj Du är inte rådlös i alla fall. Skam den som ger sig. Sådan trevlig liten rulltårta, vad De kan hitta på. Lycka till med glöggen nu, det kan behövas
    snart vi är lovade snö tills i morgon. Ja det är ju bara ta emot når den kommer.
    Ha det bra lilla bloggvän kram från Hsjan

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Härligt Maj! Tänkte när jag såg rubriken att du nog hittat nåt i ny design. En kvinna står sällan handfallen. Jag har bankat kryddor med brödkaveln ibland. Det bor nog en "Kajsa Varg" i oss alla. Man tager vad man haver!

    Jag har aldrig tidigare smakat en saffrans-semla. Är nog lite som du. Men den här gången föll jag för frestelsen. Och måste säga att jag blev glatt överraskad. Saffransbrödet med russin i gifte sig väldans bra med mandelmassan och grädden. Men inte är det nåt jag kommer att äta ofta. Jag vill nog hålla på mina traditioner trots allt.

    Kul att följa din glöggtillverkning!

    Ha det gott!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  3. Bättre brödlös än rådlös... ett gammalt bra ordspråk :) Man tager vad man haver!
    Följde länken och har sparat ner glöggreceptet (tackar!), men feg som jag är så väntar jag och ser hur din glögg blir :) Näe... skojar bara - ska till affären idag får väl ta en sväng till Systemet också...

    SvaraRadera