måndag 25 november 2013

En robot....en vän?

Såg just Vetenskapens Värld och jag tyckte personligen att det var ett "skräckprogram".......

Att vi har robotar i industrin som utför arbeten som anses för farliga eller för tunga för människan att utföra det vet vi ju redan ......men nu jobbar forskare världen över för att , till ofantliga kostnader, framställa robotar som mer och mer ska överta människans uppgifter. Och att se ut som vi för att blir våra framtida vänner......

Ska tex kunna jobba på en expedition
Många länder har ju enorma problem med arbetslöshet mm och jag tror att datorerna har medverkat till det. Det finns färre och färre enkla arbeten som kan utföras av människor. Där är vi redan utkonkurrerade ........


Att satsa stora resurser på att få en Robot med mänskliga drag, som kan tänka självständigt osv har jag väldigt väldigt svårt för. Varför inte satsa resurser på mänskligheten istället?

Jag tycker ni ska titta på programmet vid tillfälle så får ni se hur långt forskarna redan har kommit........det finns tom kyssrobotar som lärt sig hur "min älskade " kysser så att jag kan ta med den vi tex resor och uppleva närhet till mina nära och kära........fruktansvärt tycker jag.



I spåren av detta kan jag se en människa omgiven av robotar (som väl blir billigare om x antal år) sittande ensam hemma. Jobba på distans via dator och inte träffa en enda levande person........en gammal människa som inte får besök av hemvården utan en robot osv.....jag ryser!

Länk till programmet HÄR. Skrolla fram ca 7 minuter i avsnitt 14 så börjar programmet om Vår framtida kompis??? Om du inte vill se hela så skrolla
fram till ca 30 min.........

Det stämmer nog att nya världar kan uppstå men vill vi ha dessa?

3 kommentarer:

  1. Vet Du jag tycker det inte är klokt. Såg den serien ett par ggr förra omgången
    det är inget för mig, såg inte Vetenskapens värld så det kan jag inte uttala mig om.
    Det var säkert intressant men jag tycker allt börjar vara i överkant. Jaa Du Maj, jag är upp ett tag. Har tagit ett glas mjölk och ett par saffransskivor till. Det är nattmålet
    svårt att sova. Periodare tydligen ja med sömn, menar jag, ha, ha något
    starkt bliver det inte här. kram från >Hajan

    SvaraRadera
  2. Mmmmm, man undrar ibland, men så när jag har undrat ett slag lägger jag ner undringarna och tänker att det blir nog bra, nån kommer väl på att stoppa det hela. Fast så tänker jag på alla elektroniska röster som redan finns, och dom har vi redan vant oss vid. Till viss del i alla fall. Huuh, ja. Redan de gamla grekerna och så där....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Fruktansvärt... var finns det plats för den "vanliga människan"? Det är ju redan svårt med arbetstillfällen... var ska man hitta arbetstillfällen i framtiden? Frågorna hopar sig... och skrämmer...
    Mina bildcollage gör jag i ett program som heter Photoscape... ett lättarbetat gratisprogram som du hittar på nätet...
    Kram

    SvaraRadera