onsdag 13 november 2013

ÄNTLIGEN........1 och 2

Idag hade GP en krönika som är en av de bästa jag läst! Tack Elin Almestad........

Det handlar om synen på morgon-och kvällsmänniskor! LÄNK TILL KRÖNIKAN HÄR



Jag blev så glad över att läsa denna så jag skrev en insändare till GP Fria ord. Har tidigare fått några "saker" publicerade men troligen blev mitt inlägg för långt så det kanske inte kommer med........

Kopierar en liten del:
Jag vet inte i hur många år och med hur många människor jag försökt diskutera att det ÄR skillnad mellan morgon - och kvällsmänniskor. Det ställs särskilt på sin spets vid byte mellan vinter/sommartid. Jag är själv "kvällsmänniska" och som pensionär lägger jag mig nu vid ca 24 tiden och vaknar ca 8-9.Detta
verkar ju stämma bra med det vanligaste naturliga sömnmönstret!

Äntligen 2 gäller Lyan och förrådet. Som jag skrev igår kom en av sönerna och hjälpte mig röja väg in i förrådet för att få bättre och effektivare förvaring men främst att "hitta" saker jag länge letat efter......
Nu har jag alltså återigen släpat in diverse lådor i rummet för att sortera. I en av lådorna var det dukar och servetter mm.






Jag gillar verkligen att duka med tygservetter och har en hel del.....men en sort som jag köpt, på Tradera förresten , är väl underbar! Servetten knäpps fast på skjort/blusknappen och sen är det bara att "hugga in på mat och dryck".


 Som ni kanske förstår hann vi inte röja klart i förrådet och jag hoppas fortfarande hitta bla mina bordeuxfärgade finskor, en antik läderportfölj, min mandolin mm. 

Så imorgon får jag pressa min inre klocka (enl äntligen 1)  och vara klar ganska tidigt för sonen kommer ca 9.......

Nu har jag en paj i ugnen och tar den och ett litet glas rött i väntan på "bönderna" eller Efterlyst.

TREVLIG  ONSDAGKVÄLL önskar jag

PS. Ser på min mobil att bilderna inte kommit rätt i förhållande till texten men jag/ni är väl vana. DS



5 kommentarer:

  1. Jamen, visst är det så, det har jag alltid hävdat och jag ÄR nattmänniska och så är det bara, det lär jag har varit redan från födseln.....Jag stöder det där till 100%.
    Servetten var ju för kul. Jag har aldrig riktigt förstått vad man ska med en till som ligger i knäet, jag spiller alltid mer upptill. Den var bra!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Här är en annan kvällsmänniska, men jag får bara sova till 7 eller halv 8 för gubben är alltid uppe och stökar och då går det inte att sova.
    Servetten - kanon!
    Harrods besökte jag 2001 - ett inköp blev det - paraply!
    Ha en fortsatt fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Det var väldigt intressant läsning. Tror helt klart att man föds med sin egen inbyggda dygnsrytm. Själv är jag nog i grunden morgonmänniska. Numera vet jag inte riktigt vad jag är. Sömnproblem ställer till det och har så gjort stora delar av mitt liv. Men det är en annan historia. Alldeles för lång att dra här :o)

    Natti natti, nu ska jag göra ett försök att sova! :o)
    (Drömmen vore att få sova minst till kl 10! Hahahaha)

    Sov så gott!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  4. God morgon! Intressant krönika - tack för länken... Visst är det skillnad på morgon - och kvällsmänniskor... det håller jag absolut med om. Själv är jag morgonmänniska och har varit det i hela livet - även som tonåring...
    Fiffig servett... smart lösning :)
    Lycka till med fortsatt förrådsröjning... hoppas du hittar det du söker :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. lilla kära vän, mitt i all röra har Du det underbart tycker jag. Man skall ha det
    som man själv vill ha det. Jag läste inte krönikan, för min del passar vintertiden bäst för mig. ha det bra lilla vän
    kram från Hajan

    SvaraRadera