lördag 16 november 2013

Innehåll i flyttlådor kan vara guldgruvor......

Jag hade faktiskt lyckats att tömma några flyttlådor när jag hamnade i en med diverse saker som min mamma sparat på och därför nu hamnat hos mig såklart.......

Och här blev det stopp! Bland min pappas saker hittade jag bla en Betygsbok från 1909 då han började i första klass. Här kan jag följa min pappas framsteg i alla ämnen i Folkskolan som det hette då......


och med tanke på den ständigt pågående debatten om det är skadligt med betyg, från när ska vi ha betyg mm så är det ju ganska intressant för mig att nu läsa detta och vad jag förstår tog min pappa och inte jag heller någon skada av betyg trots att jag minns att jag även kunde läsa hur jag själv "låg till" i förhållande till övriga i klassen  (tyvärr vet jag inte var min betygsbok är fn)

Tex kan jag läsa att "eleven" aldrig lyckades få godkänt i sång och inte var någon atlet heller. Jag har nog ärvt dessa anlag......Däremot var det genom alla år högsta betyg i Flit ......

 Vi fick vår första hund när jag var 13 år . Pappa var ju bla jägare så det var tax som gällde hos oss. Jag har hört om att min pappa blev biten av en schäfer under sin militärtjänst och därför hade den största respekt för denna ras. Nu hittade jag en samling sånger från någon typ av fest i det militära och där framkommer det vad som hänt.......


Jag hittade också en ask med Tankekort som jag en gång köpt på Bokmässan här i stan. Kul! Nu kan jag välja ett sådant kort som avslut på mina inlägg.

Men först får ni se en bild av min goda mat.....synd att det inte är doftblogg! Den egenodlade Timjan(en?) luktar härligt och citronoljan som jag har över gör underverka!
















Jag fortsätter att botanisera i lådorna , kanske tittar på tv och önskar er som tittar in hos mig TREVLIG LÖRDAGKVÄLL



5 kommentarer:

  1. Ja, visst kan de vara det :)
    Roligt att kika tillbaka på såna saker.

    Önskar Dej en fortsatt fin lördagskväller också.
    Kramen från Eva

    SvaraRadera
  2. Gamla betyg är roliga att titta på. Jag har min mormors, men inga andra. Jo, mina egna, dom har jag och det är också handskrivna omdömen osv. Min mormor kunde inte heller sjunga! Och det kan inte jag heller......Numera verkar det som om alla kan sjunga.
    Vilken god mat du lagat!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Sådan tur att Du ej slängt iväg dem. Mina föräldrar sparade inte några sådana saker.
    Konstigt, de hade ju bara mig. skall gå ut i köket nu, för snart kommer frukostgästerna,
    De är på Svensk mark nu.
    Vi hörs på bloggen så småningom.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig låda! Älskar att botanisera bland gamla papper och annat kul som man kan hitta - trevligt med tankekorten :)
    Ser väldigt gott ut det där!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken spännande historia. Man ser ju att man ska spara saker, åtminstone lite....
    men frågan är bara vad. Jag förstår att du har mycket att stå och många känslor och minnen poppar säkert upp.

    Ha en fin vecka
    Elisabethj

    SvaraRadera