tisdag 12 november 2013

Lyxshopping på Harrods....

Tänkte först skriva att det var Bloggpaus idag för det har inte hänt något......ibland men INTE ofta känner jag vem vill läsa om att "jag inte gör något särskilt"......men vissa dagar är det ju bara så, eller hur?

Det blir ofta så numera att jag funderar över livet som gått och särskilt när jag läser/hör alla ungdomar som är så målmedvetna beträffande vad de ska jobba med. Vad som är bäst att ha i sitt CV och så jobbar de stenhårt, verkar det som, för att nå sitt mål. Vill nog påstå att det var ovanligt på 60-talet.......

Såg som hastigast delar av  ett program som heter Korrespondenterna. LÄNK TILL PROGRAMMET HÄR
De var i London och behandlade ämnet "shopping" och jordens oändliga resurser. De visade bilder på/intervjuade de nya kunderna , bla kineserna
som nu är de nya LYXshopparna tex på Harrods.
 
Kineserna inte bara shoppar mycket och  märkesvaror för väldigt stora summor utan de läser också på de engelska Universiteten för att det "är bra för vår framtid och i vårt CV".......När de fick frågor om miljö verkade de inte bry sig så mycket......

kom jag att tänka på att jag aldrig har sökt ett jobb innan jag flyttade till Gbg......jag gick på samhällets största industris Industriskola där teori och jobb varvades (läste senare till ekonom) .
Första jobbet utanför detta bolag fick jag genom att en kär vän (minns du G?) slutade sin anställning där och rekommenderad mig. Det räckte.....och så fortsatte det utan fräsiga CV.......då som troligen nu är kontakter utomordentligt viktiga!

Ojdå nu rinner "pennan" iväg ser jag. Eftersom jag inte planerar vad jag ska skriva innan så blir det som det blir och detta blev ju långt.

Jag gör som Fröken  på skolavslutningarna, hon raderade inte utan hon skrev
 
Och så gör jag nu med.......

Imorgon kommer sonen och förhoppningsvis hinner vi röja lite i mitt förråd där jag fn inte kommer in......

2 kommentarer:

  1. Visst har tiderna förändrats!! Inget CV här heller när man slängde sig ut i arbetslivet, och jag som tog språnget direkt efter grundskolan dessutom!! Och det är klart, det är ju inte mycket att skryta med i ett CV...Sen har det rullat på, tagit mig fram på både det ena och andra sättet, ända tills 2009...Men jag tror att arbetslösheten gav mig en spark där bak, och även arbetsförmedlingen. De har väl aldrig haft en så besvärlig kandidat förr...Men det gav resultat, nu har jag en utbildning, och ett fast jobb. Inget välbetalt, men jag trivs.
    Harrods...första gången jag klev in där dånade jag nästan. Dels över priserna, dels att det fanns allt att köpa!! Sen helt plötsligt stängde de av en hel våning, det var någon arabisk shejk som kom med sina livvakter och skulle handla. Kändes nästan som om vi kom från olika planeter...
    Och du ser...ditt inlägg, som du trodde inte skulle bli något, det fick också en väldigt lång kommentar...
    Ha en bra dag!!
    Kram kram
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Härliga Maj!

    Jag gillar ALLA dina inlägg! Tycker aldrig att de känns som du skriver "om ingenting" eller att "det inte hänt nåt idag". Du har ständigt aktuella ämnen. Att du berättar om förr är bara extra intressant. Det skiljer några år mellan oss men du väcker ofta gamla minnen till liv för mej (född -58) med det du skriver. Jag minns som igår det där med Låt Stå! Till sommarlovet stod det.

    Sommarlov! Låt stå! Och så hade fröken ritat blommor runt om. :o)

    Ha en riktigt fin dag!
    Kramar
    Monika

    SvaraRadera