söndag 19 oktober 2014

"lätt som en plätt"......

Grått, lite regnskurar mm har inte lockat mig till några större aktiviteter. Jag läser en bok, pysslar lite mm.
Sen är jag sådan att jag har bestämt mig för att INTE tvätta på söndagarna. Inbillar mig att det är för att inte störa grannarna för det har för min del inget med religion att göra.
Diska däremot kommer jag ju inte undan och vill inte heller för tänk så varmt och gott det är om händerna....
Men vad gör man med en kastrull som vägrar bli ren-fastbränd gröt, tyvärr. Inga problem är det ju om man har lite maskindiskmedel till hands. Bara att lägga i lite och ställa i blöt.......men det hade inte jag och nöden är uppfinningarnas lag tror jag det finns ett ordspråk som heter. Alltså här kommer mitt tips:

Jag tvättar alltid i Vanish så varför inte testa det på kastrullen tänkte jag? Utmärkt resultat, det fastbrända helt borta och kastrullen skinande blank. Tjoho!
Trevlig söndagskväll

6 kommentarer:

  1. Så bra, man kan helt klart ha Vinish till mycket. Påminner mig om Prädd, gräddersättning, som fanns en gång och det var nån minister som anklagades för att det fick finnas och var det, Gillberg som sa, att man kan ju tvätta skjortor i det och då svarade minister Bengtsson att han struntade vad man tvättade hans skjortor i, bara dom blev rena. Visst var det nåt sånt?
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Hej Maj!! det var verkligen längesedan och jättekul att höra ifrån dig igen. Jag bytte ju blogg och allting blev lite upp och ner ett tag.
    Kul att du vill vara med och kommentera, jag hoppas på många kommentarer, det går sakta men säkert framåt.
    Vanish har jag faktiskt aldrig använt, bra till det mesta;)) ska lägga det på minnet!!
    Att länka... kan nog tyvärr inte förklara med en kort text hur man ska göra, nog bättre muntligt.

    Ha det gott!!
    kram lisa

    SvaraRadera
  3. Här tvättas det för fullt på söndagar =) Det är liksom ända dagen det finns tid att bränna av alla högar. Fast å andra sidan finns inga grannar som kan bli störda.
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  4. Smart att använda vanish!! Det blev ju toppen! Vi brukar använda bakpulver och lite vatten och sedan koka upp. Funkar det med men kräver lite mer skrapande...

    Kram

    SvaraRadera
  5. Att rengöra vidbrända kastruller hör inte till mina favoritsysselsättningar... Brukar köra med Swinto, eller lämna den åt maken ;)
    Att söndagar är vilodagar gäller inte längre. När man var barn var det bara att hålla sej i stillhet mellan kl 11 och 13, för då var det "börna" dvs högmässa i bönhuset i vår by.
    Mina föräldrar var /är inte religiösa, men det var en oskriven regel på den tiden.
    så alla höll sej mer i stillhet hela dan. - Det är mycket som är förändrat sedan dess ;)
    Sköt om dej !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  6. Vilket jättebra tips! Det ska jag prova nästa gång det bränner fast!
    Kram Anna

    SvaraRadera