torsdag 9 oktober 2014

Beundransvärd sjukvårdspersonal........

Det här blir inget roligt inlägg för det jag sitter och tänker på är Ebola.....ingen kan väl ha undgått att läsa/höra om denna fruktansvärda sjukdom!!
För mig innebär det att jag oftare än förr kommit att fundera över vilka skillnader i levnadsvillkor det faktiskt är för den enskilda personen vilket land man är född i.

Medan vi haft vår valdebatt där jag nästan inte hört någon tala om hur BRA vi har det , nu inför bildandet av den nya regeringen undrar hur "mitt liv kommer att bli de närmaste 4 åren" osv. Då drabbas människor i omvärlden av de mest grymma krig, naturkatastrofer osv och nu detta virus .......
Det är väl om man ska vara ärlig inte förrän det plötsligt är möjligt att det kan drabba Europa mfl länder och kanske i förlängningen tom en själv som det har blivit ett engagemang utanför Afrika  (där enstaka Ebola fall funnits hela tiden.....)
Jag kan inte nog beundra den personal som fn jobbar närmast de sjuka och de som frivilligt tänker åka ner och hjälpa till på plats.
Ja så sitter jag och tänker/funderar omkring livet här i min Lya med ca 400 m till en vårdcentral med drop-in eller ca 1 mil till ett av Sveriges största sjukhus........

Nu hoppar jag till gårdagen när jag och mommo hämtade Sophie på dagis. Hon utvecklas nu i snabb takt och börjar leka på ett annat sätt. Här är det Doktor Sophie som gäller.......här lyssnar hon på hjärtat,  kollar att öronen ser ok ut, tar febern och vem vet kanske hon än dag blir en resurs inom sjukvårdsområdet.


Även en Doktor måste ju kolla sin hälsa

6 kommentarer:

  1. Det blir bra framöver när det urgulliga barnbarnet blir en riktig läkare och tar hand om oss alla.
    Ebola, ja, vad är det för hemska sjukdomar som poppar upp. Gräsligt, det kanske alltid funnits men vi är så globaliserade nu så man får reda på allt och allt får namn.......hemsk sjukdom och att den är så smittsam.
    Ja, den är väl OK den svenska sjukvården, men nu har jag väntat på att få komma till en ortoped sedan i maj, jag föll ju och har lösa flisor i min arm och axel......klart jag klarar mig men det är inte roligt.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Så roligt Maj , detta att leka doktor. Det gillar de och vi med. Men skulle jag kommit ned på knä, kan jag tala om att upp kommer jag inte igen.

    kram från gammelgäddan

    SvaraRadera
  3. Doktor Sophie känns i alla fall mycket lovande och hoppfull,
    inom sjukvården :)

    Kramen

    SvaraRadera
  4. Utan tvekan har vi det bra här i landet. Fattigdom är inget bra alls. Allt elände dras till fattigdomen.
    Även om vi har det bra kan förstås mycket bli bättre. Gillar inte när Löfven säger att något håller på att gå sönder i landet Sverige.

    SvaraRadera
  5. Visst har vi det fantastiskt bra här i vårt land....Vi behöver alla tänka till på det ibland.
    Söt hon är lilla Sophie:)
    Ha en skön Söndag. /Susan

    SvaraRadera
  6. Nej, inte är det trevligt det här med Ebola inte.. Hoppas de får bukt med spridningen fort nu..

    Kram Maidi

    SvaraRadera