onsdag 24 september 2014

Mina Sidensvansar........

Här tidigare berättat att min far var jägare och oerhört intresserad av naturvård vilket många äkta jägare är.....vi hade flertal uppstoppade djur hemma, älghorn med 18 taggar som vars pappas stolthet men det jag gillade mest var våra 2 Sidensvansar.......
Jag har ännu inte hittat någon bra plats för dem här i Lyan men det kommer.......

Det som fick mig att tänka på dem just i dag var ett radioprogram . Vetandets Värld som tog upp frågan med hur djuren berusar sig i naturen och nu speciellt av jäst frukt och bär.

Pappa berättade att han (minns inte om han var ensam) hittade en flock döda Sidensvansar nedanför ett Rönnbärsträd. Dödsorsaken visste ingen men ett förslag var att det var" något med bären".
Efter att ha hört programmet är jag övertygad om att tolkningen där fåglar äter bären och berusar sig på dem och blir så påverkade att de faller döda ner till marken!!

Har återupptäckt radion för det innebär frihet att "göra något annat" medan man "insuper" kunskap......helt alkoholfritt!!

Önskar fortsatt givande dag önskar Sidensvansarna och jag.

8 kommentarer:

  1. Intressant - såg någonstans om kajor som förgiftat sig på kaffe och ramlade ner och dog. En halv kopp kunde ta död på åtskilliga kajor. Kaffekajor.

    SvaraRadera
  2. Där jag bodde förut i 42 år, berusade sig Sidensvansarna var enda höst. Jag såg inte att någon dog, men de låg under Rönnbärsträden. Det måste väl ha varit någon jämn födelsedag de firade. Eller om de hade Bröllop, konstigt beteende i alla fall.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  3. Berusade sidensvansar hittade jag under ett rönnbärsträd på jobbet för några år sedan.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  4. Oj! Har aldrig hört talas om berusade sidensvansar, inga andra fåglar heller för den delen! Men fina var dom på dina bilder! Ser nyktra och skötsamma ut.
    Ja, den övningskörnings sketchen är verkligen jätteroligt!!!
    Önskar en skön helg till dig
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  5. Vetandets Värld är ett intressant program som jag gärna lyssnar på också... finns mycket bra program på P1.
    Bärberusade sidensvansar och älgar som blir berusade på jästa äpplen... har sett båda delarna...
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Sidensvansarna brukar vara här och kalasa också :)
    Många rönnbärsträd här runt husknutarna.

    Önskar Dig en fin fredag därhemma i lyan.
    Kramen Eva

    SvaraRadera
  7. Vi minns väl alla Emils griseknoe. Kloka ord om kunskap.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Berusade fåglar som flyger in i fönsterrutorna har jag varit med om...Inte underligt när dom proppar i sej jästa bär !
    Har också växt upp i ett hem med älghorn och uppstoppade fåglar på väggarna.
    Ett år när min mor hade ställt ut några av fåglarna på vädring, kom grannens stövare och tog strupgrepp på några av dom., samt ruskade om dom ordentligt !
    Dom fåglarna hade inte många fjädrar kvar efter det...:D
    Ha det gott !
    /Anneli

    SvaraRadera