onsdag 6 mars 2013

Våldet i samhället......

Morning!

Det var väldigt länge sedan som jag skrev/bloggade om någon artikel i tex GP eller Aftonbladet. Men idag läste jag "Fredrik Reinfeldt menar att våldet i stor utsträckning är ett mansproblem." Hela artikeln finns Här
Vi läser ju dagligen om ett ohyggligt våldsbeteende där ofta, eller nästan alltid, tyvärr yngre män är inblandade.

För oss här i Göteborg dyker ju tex den otroligt råa misshandeln på Kortedala Torg upp i minnet.Läs en artikel här

Jag har ju sedan tonåren intresserat mig för ondska i alla dess former. Har och har läst en hel del böcker i ämnet (skrivit om Kortedala min gamla blogg) Majberggren's Värld: Synnerligen rå misshandel.....

Jag tycker alltså att det är bra att man nu engagerar sig på "högre ort" och erkänner att våldet till största delen är ett mansproblem.
I denna fråga är samhället/vi, som tur är, ännu inte jämställda.

Lösningen däremot är långt ifrån enkel det inser väl de flesta men jag tycker det är dags att var och en av oss inser att vi har ansvar för vad vi gör mot andra och även får stå till svars för det.


1 kommentar:

  1. Man bliver förvånad, så det är ute i världen.
    Såg i morse att dansarna på Bolshojteatern
    (felstavat) 3 st erkänt att de slängt Salpetersyra i ansiktet på sin ledare.Samhället har blivit så rått, så det är inte klokt. Men De
    får ju inga straff nu för tiden, frisläppta efter
    ett tag. Är man 3 st om något,skall alla ha samma
    straff tycker man. Men när man tänker vad som
    hände i Lindomme som blev ihjälslagen med en
    stekpanna, inget straff. Oj det blev en lång
    kommentar, förlåt. kram / Hajan

    SvaraRadera