tisdag 19 mars 2013

Man tar igen på gungorna vad man förlorar på karusellen...

Så minns jag ett gammalt talesätt......och det stämmer på mig idag.Här i Göteborg är det priskrig mellan de stora matkedjorna Ica, Coop, Willys mfl. Denna gång blev en matkasse köpt hos Willys den billigaste....och dit åkte jag idag för att storhandla. Dvs jag måste skaffa mig en bas igen av, gryn, socker, salt, frukostvälling, grötris, passerade tomater mm som jag anser man måste ha hemma för att kunna improvisera ihop något att äta. Verkligen ovant! Och nu är jag väl riktig +65 när handla är dagens grej, eller?






Har man sen inte ett skafferi utan endast en liten utdragbar hylla....ja då får man pussla.
Blommorna är ju inte så fina än för de är inte utslagna men jag tror de kommer att pryda sin plats om några dagar.
Vår kändiskock Leif Mannerström har en saluhall i samma byggnad och den går man inte förbi utan att bli sugen att handla. Så här fint slår man in en benfri fläskkotlett som jag strax skall avnjuta.







till talesättet då....Det jag ev tjänade på att storhandla hos Willys fick jag lägga ut på taxi för Dramaten + 5 kassar....ja, ni fattar själva. Men om man kalkylerar på det så är det väldigt dyrt med egen bil men oj, oj vad bekvämt!

3 kommentarer:

  1. jaa du Maj, jag tycker Du är duktig.Du får väl
    fixa en extrafrys om du behöver plats.
    Du grejar nog till det bästa i allafall.
    Du kommer snart in i dina nya vanor skall Du se.
    Lycka till med allt

    bamsekram Hajan

    SvaraRadera
  2. Kan förstå det är jobbigt storhandla utan bil! Ingen du kan haka på och följa med i bil en gång i månaden?
    De senaste dagarna har jag botaniserat både på Willys och Ica och hittat lite ett som annat i matväg (lchf) som inte finns här hemma :)Sånt är alltid kul!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Dt är inte bara i Göteborg där det är priskrig. Detta "krig" är alldeles utmärkt för oss konsumenter. Den allra mest lönsamma produkt för butikerna är matkassarna med en stor blaffig reklam. Vi betalar dyrt för att vara vandrande reklampelare åt de stora kedjorna. Två kr för en plastkasse som butiken endast betalar 0:50 öre för, det är en mycket bra marginal.
    Kramar

    SvaraRadera