onsdag 11 juni 2014

Hoppas detta är ovanligt i skolvärlden....

Läste just en artikel , LÄNK till artikeln HÄR , som gäller skolans värld.Kanske är jag speciellt intresserad av den , skolan alltså, beroende på att en av mina söner är lärare i svenska/matte  och har just genomfört sin första termin.

Har läst mycket i media om skolan men aldrig något som liknar denna artikel. Och jag frågar mig 

-om det är så här i denna skola (kanske även andra) hur kan vi tillåta att detta fortsätter. Jag förstår att det finns lagar och regler att följa men är det så i verkligheten att det bara gäller lärares skyldigheter mot elevernas rättigheter (eller tagna rättigheter)

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av läraryrket men när jag läser om detta inser jag att något MÅSTE göras!! Skolan är ju inte gratis för att alla elever har tillgång till undervisning.
Jag som skattebetalare bidrar ju med finansieringen och för min del tror jag inte att mer pengar löser alla problem......utredningar, nya lagförslag mm tror jag inte heller på utan lite mer av "andan" ....det behövs en hel by för att uppfostra ett barn.
Jag som är född -45 och ser tillbaka på min egen skolgång kan bara minnas att

-alltid fina skolbyggnader utan mögel,dålig luft mm
-välstädat och rent när skoldagen började (ingen städning lektionstid)
-hela och rena toaletter en självklarhet
-nya fina aktuella skolböcker varje terminsstart men även klassuppsättningar till låns av viss facklitteratur
-ingen fick gå in i klassrummet utan att läraren öppnat dörren och hälsade på eleverna
-lärarna hade vårdad klädsel
-elever med mössa och jacka på inne i lektionssalen fanns bara inte
-betyg från första klass och anmärkningar som noterades och åtgärdades snarast (tex kontaktades föräldrarna som ansvariga för sina barn)
-en elev var ordningsman (inga synpunkter på det som ordningskvinna osv)
- inget ovanligt med 25-30 elever i varje klass med EN lärare
-skulle kunna fortsätta min lista men slutar här

Ibland får jag nypa mig i armen för att fatta att detta inte är en fantasi........

Själv har jag en uppfattning om vad det eventuellt kan bero på att samhället, där skolan är en viktig del,  har hamnat här och observera att jag INTE tänker på eleverna som vi och de andra!!

Men eftersom debatter om politik ,religion mm inte är syftet med denna blogg avstår jag från det men synpunkter och åsikter på det som händer kommer jag att ha.

Mina funderingar kommer att fortsätta under dagen och naturligtvis framöver......

3 kommentarer:

  1. Hej Maj...jag har samma erfarenhet från min egen skoltid som du. MEN..jag har som lärare i över 40 år upplevt en stor förändring i skolan (grundskolan).
    Från början, i slutet av 60-talet, var skolan en plats där respekt och arbete var ett par av grundstenarna i beteende/uppförande, men de sista åren...oj oj. Avsaknad av trevligt uppförande och bemötande hos ungefär 20 % av eleverna i en klass och faktiskt också hos ganska många föräldrar, som inte ville se eller inse de uppförandeproblem som eleverna hade. Glad i dag att vara pensionär och slippa...men oerhört bekymrad över utvecklingen!!
    Britt

    SvaraRadera
  2. Det är tyvärr så uselt som Du tror Maj. Det finns ju in get kvar av det vi fick lära oss.
    Högaktning och artighet verkar ha försvunnit totalt under åren som gått. Jag lägger mig aldrig i nu mer, de tittar som man är ett gammalt ufo. Så är det nu för tiden.
    Håller med den Anonyma kommentaren helt och fullt.
    Jag är för gammalmodig tycks det som. det är bra att Du har ögoonen öppna Maj.
    I morgon går jag på Studentfest, hoppas jag.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  3. Utvecklingen är skrämmande och jag tänker på mina 6 barnbarn som ska börja skolan.
    Mitt äldsta barnbarn är 10 och hon har ofta ont i magen när hon ska gå till skolan.
    Ha det gott och trevlig helg!
    PS. Jag har tappat bort min blogglista på datorn, men hoppas att jag får hjälp med att hitta den.

    SvaraRadera